Kung Fu - Thíêu Lâm
Kung Fu - Thíêu Lâm Tampere

Shao Lin - Kung Fu:n tapaan Thíêu Lâm Kung Fu:n kuuluu useita eläintyylejä, sekä tekniikoita ja liikesarjoja erilaisille aseille.

Lisäksi koulussamme opetetaan myös perinteistä leijonatanssia, sekä taijia.

Taiji

Thieu Lamiin kuuluu kolmea erilaista taiji- tyyppiä. Näiden erot ovat lähinnä niiden raskaudessa ja vaativuudessa. Koulussamme opetetaan lähinnä raskainta versiota, jossa liikkeet suoritetaan niin että hengitystä pidätetään kunkin yksittäisen liikkeen ajan. Tämä tyyppi sopii vain fyysisesti terveille ihmisille. Kevyemmissä taiji-tyypeissä liikkeet suoritetaan normaalisti hengittäen eikä kaikkia lihasryhmiä jännitetä liikettä suoritettaessa.

Taijin harjoittelu jaetaan kolmeen osa-alueeseen. Mielen harjoittamiseen kuuluu mielen tyhjentäminen ja keskittyminen. Tämä voidaan laskea myös noi gong -harjoitukseksi, jota taijissa korostetaan huomattavasti enemmän kuin kung fu -opinnoissa. Erillisiä lyhyitä noi gong harjoitteita tehdään myös osana kung fu harjoittelua.

Oikea hengitys on erityisen tärkeää. Liikkeiden alussa keuhkot vedetään täyteen ilmaa ja tyhjennetään vasta liikkeen loputtua. Tämä vahvistaa verenkiertoa ja keuhkojen toimintaa sekä auttaa säilyttämään tasapainon (täydet keuhkot tukevat keskivartaloa).

Taiji

Kehon liikkeet tapahtuvat tarkasti ja oikealla rytmillä lihaksia jännittäen. Jokaisella liikkeellä on oma vaikutusalueensa kehossa. Taijin syvällinen tuntemus edellyttää näiden vaikutusten tuntemusta.

Taijin harjoittelu tukee kung fua. Taiji tehostaa kung fu harjoittelijan tasapainoa, voimaa, keskittymiskykyä ja räjähtävää nopeutta. Taiji on myös jo itsessään tehokas harjoittajansa fyysistä ja henkistä terveyttä edistävä laji.

Koulussamme ei järjestetä säännöllistä taiji-opetusta, tarkista mahdollisten tulevien erillisten taiji-kurssien tiedot uutissivultamme.

alkuun